Badania naukowe w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego dotyczą złożonej i wielowymiarowej rzeczywistości wychowania z uwzględnieniem bogactwa i wielopoziomowości kontekstu historycznego, kulturowego, społecznego, gospodarczego i przyrodniczego. W poszczególnych katedrach i zespołach badawczych podejmowana jest następująca problematyka badawcza:
Katedra Historii i Teorii Wychowania
- dzieje szkolnictwa i myśli pedagogicznej w Polsce i w Europie głównie w XX wieku
- pedeutologia w kontekście aretologicznym
- pedagogika wobec problemów ludzkiej egzystencji na wszystkich poziomach edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem szkoły wyższej
- programy ukryte; proksemika edukacyjna, kulturowa reprodukcja i zmiana w edukacji; etnografia wizualna; kultura wizualna szkoły, badania ewaluacyjne
Katedra Pedagogiki Ogólnej, Dydaktyki i Studiów Kulturowych
- teoretyczne i metodologiczne konteksty krytycznej pedagogiki kultury
- perspektywy znaczenia/działania/miejsca materialności w procesach pedagogicznych
- możliwości i ograniczenia tkwiące w technologiach wizualnych współczesnej ikonosfery
- współczesne konteksty pedagogiki emancypacyjnej
- teoria i praktyka konstruktywizmu w edukacji
Katedra Pedagogiki Specjalnej
- analiza pedagogicznych i socjokulturowych źródeł, założeń i uwarun-kowań edukacji włączającej jako „edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczniów”
- społeczna partycypacja osób z niepełnosprawnością w kontekście promowania idei normalizacji, niezależnego życia, autonomii, selfadwokaturyi spójności społecznej
- interdyscyplinarne studia o niepełnosprawności
- specjalne potrzeby edukacyjne
- profilaktyka, diagnoza i terapia logopedyczna zaburzeń mowy
Katedra Pedagogiki Społecznej
- sytuacja człowieka w jego ontogenetycznym rozwoju od dzieciństwa do starości w zróżnicowanych polach podejmowanej aktywności życiowej tj. rodzinie, środowisku lokalnym czy międzykulturowym oraz w szerszych układach społecznych
- drogi wsparcia w działaniu, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, praca opiekuńcza i socjalna z wykorzystaniem potencjału sił ludzkich i społecznych
Katedra Wczesnej Edukacji
- pedagogika wczesnej edukacji w kontekście zmiany społecznej i dyfuzji kultur
- edukacja literacka i artystyczna małego dziecka a szkolna rzeczywistość
- nauczyciel wczesnej edukacji wobec świata wartości i partnerstwa edukacyjnego