dr hab. Marcin Wlazło, prof. US
Kontakt
- marcin.wlazlo@usz.edu.pl
- telefon służbowy +48 91 4443782
Adres: Instytut Pedagogiki, ul.Ogińskiego 16/17, 71-431 Szczecin
Biogram naukowy
Zatrudnienie – nazwa Katedry
- Katedra Pedagogiki Specjalnej
Zainteresowania badawcze:
- Paradygmaty pedagogiki specjalnej,
- kulturowe studia o niepełnosprawności,
- dyskurs choroby i niepełnosprawności.
Prowadzone przedmioty:
- Pedagogika specjalna,
- dydaktyka specjalna,
- Introduction to the Disability Studies.
Pełnione funkcje:
- Polskie Towarzystwo Pedagogów Specjalnych
Publikacje i link aktywny do strony biblioteki US:
- Proste myśli, trudne słowa. Z perspektywy socjopedagogicznej o wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w literaturze pięknej. Kraków 2013. Oficyna Wyd. Impuls. ISBN 978-83-7850-414-6, ss. 286.
- Rzecznictwo własnych potrzeb na przykładzie porównawczego ujęcia doświadczeń osób z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnością intelektualną.„Niepełnosprawność” 2013, nr 9, ISSN 2080-9476, s. 9-16.
- „Romantyczna” pedagogika specjalna – walory i ograniczenia hermeneutyki w badaniach edukacyjnych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2014, nr 1(18), ISSN 1895-4308, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/5151, s. 75-90.
- Prekariat i niepełnosprawność – o tymczasowości i niepewności edukacji, rehabilitacji, pracy i życia, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2014, nr 6, ISSN 2300-391X, 33-48.
- Przemoc wobec osób niepełnosprawnych jako przedmiot studiów interdyscyplinarnych, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2015, nr 1(20), ISSN 1895-4308, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2015.044, s. 193-202.
- „We własnym imieniu…” – autonomia i samorzecznictwo osób niepełnosprawnych wobec zróżnicowanych kontekstów kultury (neo)liberalnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 19, ISSN 2080-9476, 43-53.
- (Neo)liberalne uwikłania emancypacyjnego paradygmatu pedagogiki specjalnej, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2015, nr 10, ISSN 2300-391X, 33-50.
- Maria Grzegorzewska. At the Origin of Polish Special Education, [w:] Piero Crispiani (ed.), Storia della Pedagogia speciale, Pisa 2016, Edizioni ETS, ISBN 978-884671359-2, ISSN 1973-1817, s. 356-364.
- Inkluzja wobec idei emancypacyjnych – sfery przymusu i wolności w edukacji specjalnej, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” 2016, nr 1, Tom 22, ISSN 2391-9973 s. 49-61.
10. Pedagog specjalny wobec głupoty – o związkach terminologii z rzeczywistością pedagogiczną na przykładzie wady słuchu i niepełnosprawności intelektualnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2016, nr 21, ISSN 2080-9476,
s. 78-89. - Metodologiczne podobieństwa i rozbieżności między pedagogiką specjalną a studiami nad niepełnosprawnością, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” 2016, nr 2, Tom 23, ISSN 2391-9973 s. 39-47.
- Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością – sprzymierzeniec czy wróg pedagogiki specjalnej? „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” 2016, nr 2, Tom 23, ISSN 2391-9973, s. 65-74.
- Biblioterapeutyczne aspekty wczesnej edukacji tanatologicznej, [w:] B. Antoszewska,
S. Przybyliński (red.), Człowiek w obliczu kresu życia, Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza Impuls, ISBN 978-83-8095-324-6, s. 155-167. - Disability studies and the nature of discriminatory attitudes, „Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy” 2017, vol. 16, ISSN 2300-391X, pp. 109-118
- (Pełno)sprawni są bez szans, czyli „crip studies” we współczesnym kinie, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 2018, nr 32, ISSN 2080-9476,
s. 168-179. - Integracja jako cel inkluzji – pedagogiczne korzenie i aspekty spójności społecznej, „Kultura i Edukacja” 2019, nr 1 (123), ss. 45-57.
- The economics of disability and the discourse of eliminating inequalities and providing equal opportunities, “Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy” 2019, vol. 25, pp. 35-53.