dr hab. Irena Ramik-Mażewska
Kontakt
- irena.ramik-mazewska@usz.edu.pl
- telefon służbowy :914443784
Adres: Instytut Pedagogiki, ul.nOgińskiego 16/17, 71-431 Szczecin
Biogram naukowy
Miejsce pracy:
- Katedra Pedagogiki Specjalnej US
Zainteresowanie badawcze:
- dorosłe życie osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- prawa osób z niepełnosprawnością;
- kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Prowadzone przedmioty:
- biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania;
- metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną,
- rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym.
Pełnione funkcje:
- Członek Rady Naukowej Instytutu Pedagogiki US;
- członek zespołu ds. dyscypliny pedagogika przy Szkole Doktorskiej US;
- członek Polskiego Towarzystwa Pedagogów Specjalnych;
- członek Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
Wyjazdy studyjne i szkoleniowe w zakresie:
- realizacji rehabilitacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych- Austria, Hiszpania, Niemcy, Norwegia;
- alternatywnych metod edukacji i komunikacji osób z niepełnosprawnością, z wykorzystaniem technik Celestyna Freineta- Francja, Szwecja, Włochy;
- socjalizacji osób z Zespołem Aspergera- Dania.
Publikacje wybrane:
- Jakość życia absolwentów zasadniczych szkół zawodowych dla młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Analiza porównawcza. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, s.216., j.polski, ISBN 978 -83-7241-791-6.
- Style życia kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Frel, Warszawa 2018, s.355, ISBN 978-83-64691-42-3.
- Klasa szkolna jako przestrzeń Innego. W: Studia Edukacyjne 34/15, Wydawnictwo Naukowe UAM, j. polski, ISSN 1233-6688,s.89-100.
- Edukacja nie na próżno. Rzecz o (nie) świadomej tożsamości osób niepełnosprawnych intelektualnie. W: 9/2015, Interdyscyplinarne konteksty pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015, j. polski, ISSN 2300-391X, s.99-117.
- Osoba niepełnosprawna w perspektywie globalizacji. W: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej nr 27, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2017, j. polski, ISSN 2080-9476, s.104-116.
- The work of people with deeper intellectual disability as a source of emancipation in the context of self-realization W: Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej nr 27, Poznań 2019 Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019,j. angielski, DOI – 10.14746/ikps.2019.27.20.
i inne: https:// public.bg.szczecin.pl