dr hab. Iwona Jazukiewicz, prof. US
Kontakt
- mail: iwona.jazukiewicz@usz.edu.pl
Adres: Instytut Pedagogiki ul. Ogińskiego 16/17, 71-431 Szczecin
Biogram naukowy
Zatrudnienie:
- Katedra Historii i Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki US
Zainteresowania badawcze:
- Filozoficzne aspekty wychowania: istota i sens wychowania; prawda i formy jej sprzeniewierzania się w wychowaniu; kształtowanie sumienia jako zadanie wychowawcy i wychowanka; banalizacja zła.
- Psychospołeczne aspekty wychowania: pasja i profesjonalizm; specyfika roli zawodowej nauczyciela-wychowawcy; znaczenie autorytetu w wychowaniu; umiejętności wychowawcze.
- Moralne aspekty wychowania: cnoty i sprawności moralne wychowawcy i wychowanka.
- Metodologia nauk społecznych.
Prowadzone przedmioty:
- Metodologia nauk społecznych
- umiejętności wychowawcze
- pedagogika społeczn
Pełnione funkcje:
- Funkcje uczelniane
Senator Uniwersytetu Szczecińskiego kadencji 2016-2020 - Członek Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów kadencji 2016-2020
- Członek Senackiej Komisji Dyscyplinarnej ds. Nauczycieli Akademickich 2015-2016
- Funkcje wydziałowe
- Kierownik Katedry Pedagogiki i Katechetyki Wydziału Teologicznego US – 2016 – 2019
- Członek Rady Wydziału Teologicznego US – 2012 – 2019
- Członek Rady Wydziału Teologicznego US ds. Postępowania Habilitacyjnego – 2014 – 2019
- Członek Rady Wydziału Teologicznego US ds. Przewodów Doktorskich – 2014 – 2019
- Członek Wydziałowej Komisji ds. Oceny Okresowej Nauczycieli Akademickich kadencji 2016 – 2019
- Funkcje pozauczelniane
- Członek Rzeczywisty Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk
Publikacje i link aktywny do strony biblioteki US:
- Artykuły
Moralne korelaty nastawień wobec pracy kandydatów na nauczycieli-wychowawców. W: „Studia Paedagogika Ignatiana” 2018 nr 4. - Aktualność założeń warstwicowej teorii wychowania Stefana Kunowskiego. W: „Roczniki Pedagogiczne” 2018 nr 1
- Wymiary profesjonalizmu współczesnego nauczyciela. W: „Problemy Profesjologii” 2017 nr 2.
- Pasja jako istotny wymiar doświadczania pracy. W: „Studia Paedagogica Ignatiana” 2017 nr 2.
- Meandry autorytetu w wychowaniu. W: „Studia z Teorii Wychowania” 2011 nr 1.
- Manipulacja jako sprzeniewierzenie się prawdzie i profesjonalizmowi w wychowaniu. W: „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2010 nr 32.
- Banalizacja zła jako przedmiot refleksji pedagogicznej. W: „Studia z Teorii Wychowania” 2010 nr 1.
- Mistrz jako pielgrzym nadziei. W: „Roczniki Pedagogiczne” 2009 tom 1 (37).
- Pedagogiczna interpretacja miłości. Jazukiewicz I., Paszek M. W: „Refleksje” 2009 nr 1.
- Blogowanie – celebracja banału czy ruch kulturotwórczy? Interpretacja pedagogiczna. Jazukiewicz I., Lesisz M. W: „Edukacja Humanistyczna” 2008 nr 2.
- Mundurki szkolne jako element dyscyplinowania. Grochala A., Jazukiewicz I., Stefanowicz Dorota. W: „Refleksje” 2008 nr 1.
- Recenzja książki pt. „Filozofia głupoty” Jacka Dobrowolskiego. Warszawa 2007, PWN. W: „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” 2007 nr 4.
- Recenzja książki pt. „Encyklopedia głupoty” M. Boxel. Warszawa 2004, wyd. W.A.B. W: „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja” 2004 nr 4.
- Znaczenie zasady autorytetu w życiu naukowym. W: „Edukacja Humanistyczna” 2003 nr 1-2.
- Asymetryczność relacji młodzież – nauczyciele. W: „Edukacja Humanistyczn” 2002 nr 1-2.
- Recenzja książki pt. „Przemiany dydaktyki na progu XXI wieku”. Pod red. K. Denka, F. Bereźnickiego, J. Świrko-Pilipczuk. Szczecin 2000, Wyd. KWADRA. W: „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2001 nr 16.
- Nauczyciel w relacji z uczniami. O zachowaniach dydaktycznych nauczyciela. W: Internetowe Pismo Pedagogiczne Instytutu Pedagogiki US „Edukacyjne Dyskursy” ip.univ. szczecin.pl/~edipp (opublikowano dnia 15.XII.2000).
- Recenzja książki pt. „Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce” Pod red. K. Wenty. Szczecin 2000, Wyd. Naukowe US. W: Zeszyty Naukowe US nr 292 „Studia Pedagogica Universitatis Stetinensis 1” Wyd. Naukowe US, Szczecin 2000.
- Autentyzm w kontaktach nauczyciela z rodzicami. W: „Problemy Rodziny” 1995 nr 4.
- Autorytet współczesnego nauczyciela – cecha, zjawisko czy relacja? W: „Ruch Pedagogiczny” 1992 nr 5-6.
Rozdziały w książkach
- Człowiek niebanalny. W: „Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja”. Pod red. M. Chrost i K. Jakubiaka, WN Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2018.
- Godność nauczyciela akademickiego. W: „Godność jako wartość i problem edukacyjny”. Pod red. I. Jazukiewicz i A. M. de Tchorzewski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2016.
- Pasja i pokora. Specyfika badań społecznych. W: „Człowiek człowiekowi”. Pod red. R. Kozłowskiego i D. Bieńkowskiej, WN Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk 2015.
- O darzącej naturze cnót. W: „Społeczeństwo głęboko ludzkie”. Pod red. I. Jazukiewicz i A. Więcko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
- Znaczenie cnót teologalnych w wychowaniu. W: „ Edukacyjny potencjał religii”. Pod red. J. Bagrowicz, J. Horowski, Wyd. UMK, Toruń 2012.
- Cnota jako kategoria urzeczywistniania się osób w wychowaniu. W: „Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania”. Pod red. A. Rynio, K. Braun, A. Lendzion, D. Opozda, Wyd. KUL, Lublin 2012.
- Autorytet mistrza. W: „Personalistyczny wymiar filozofii wychowania”. Pod red. A. Szudry i K. Uzar. Wyd. KUL, Lublin 2009.
- Wychowawcze właściwości nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- Dydaktyczne właściwości nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- Osobowe właściwości nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- Nauczyciel w relacji z uczniami. O zachowaniach wychowawczych nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- Nauczyciel w relacji z uczniami. O zachowaniach osobowych nauczyciela. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- O zaufaniu. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- O szacunku. W: „Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego”. Pod red. C. Hendryk i in. Wyd. Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin 2006.
- Autorytet nauczyciela akademickiego. W: „Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej”. Pod red. K. Jaskota. Wyd. Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
- Role zawodowe nauczyciela akademickiego. Jaskot K., Jazukiewicz I. W: „Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej”. Pod red. K. Jaskota. Wyd. Oficyna IN PLUS, Szczecin 2006.
- Autorytet nauczyciela. W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku T.1. Pod red. T. Pilcha, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
- Refleksje o sensie życia w kontekście edukacyjnym. W: „Sens życia – sens wychowania: dylematy człowieka przełomu wieków”. Pod red. A.M. de Tchorzewskiego i P. Zwierzchowskiego. Wyd. Wers, Bydgoszcz 2001.
- Oczekiwania ucznia wobec nauczycieli i ich programów wychowawczych. W: „Szkoła katolicka na przełomie wieków”. Pod red. A. Sowińskiego i A. Dymera. Wyd. Kwadra, Szczecin 2001.
- Kształtowanie sumienia jako przedmiot profesjonalnego namysłu nauczyciela (w kontekście nadziei i zagrożeń współczesności). W: „Współczesność a kształcenie nauczycieli”. Pod red. H. Kwiatkowskiej, T. Lewowickiego, S. Dylaka. WSP ZNP, Warszawa 2000.
- Nauczyciel wychowawca – osobowość, kompetencje. W. Dyk, I. Jazukiewicz, W: „Wychowanie w szkole katolickiej” pod red. A. Sowińskiego, A. Dymera. Wyd. ROKP ZCE, Szczecin 1999.
- Kompetencje interpersonalne nauczyciela w pedagogicznej relacji z rodzicami. W: „Pedagogiczna relacja rodzina – szkoła. Dylematy czasu przemian” red. A. W. Janke, Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1995.
- Autorytet nauczyciela – wychowawcy. W: „Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli” red. A. Tchorzewski, Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1994.
Monografie autorskie
- Pedeutologiczna teoria cnoty. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
- Autorytet nauczyciela. Wyd. Impuls, Kraków 1999.
Monografie współautorskie
- Nauczyciel – wychowawca. C. Hendryk, K. Jaskot, I. Jazukiewicz; WOM, Gorzów Wlkp. 1994.
Redakcja monografii
- Sprawności moralne w wychowaniu: odpowiedzialność-wierność-posłuszeństwo. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.
- Mądrość jako sprawność moralna w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2018.
- Szacunek jako sprawność moralna w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2018.
- Sprawności moralne jako przedmiot refleksji wychowawczej. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2018.
- Sprawności moralne a wiara. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.
- Sprawności moralne a wartości. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.
- Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.
- Kształtowanie sprawności moralnych. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2017.
- Godność jako wartość i problem edukacyjny. Pod red. I. Jazukiewicz i A. M. de Tchorzewskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2016.
- Społeczeństwo głęboko ludzkie. Pod red. I. Jazukiewicz i A. Więcko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
- Teoretyczny i praktyczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
- Męstwo i długomyślność jako sprawności moralne w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
- Zaufanie jako sprawność moralna w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2015.
- Sprawności moralne w perspektywie duchowości i wychowania. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014.
- Nadzieja i sprawiedliwość jako sprawności moralne w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014.
- Sprawności moralne wychowawcy. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
- Sprawności moralne a rozwój moralny. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
- Roztropność i cierpliwość jako sprawności moralne w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
- Miłość jako sprawność moralna w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Rojewskiej, Wyd. Zapol, Szczecin 2013.
- Sprawności moralne w wychowaniu – wyzwania i rzeczywistość. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
- Etyczny i aksjologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
- Filozoficzny i teologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Pod red. I. Jazukiewicz i E. Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
- Wychowanie jako mądrość miłość. Pod red. I. Jazukiewicz, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.