dr Jacek Moroz
- doktor nauk filozoficznych,
- ukończone studia: pedagogiczne (2004), filozoficzne (2005),
- adiunkt w Katedrze Pedagogiki Ogólnej, Dydaktyki i Studiów Kulturowych,
- kontakt: moroz@usz.edu.pl
Monografie
- Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2019.
- Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013.
Redakcja monografii naukowych
- Edukacyjne konteksty konstruktywizmu, red. Moroz, O. Szwabwski, J. Świrko, WN Katedra, Gdańsk 2018.
- Teoria sądów w lwowskiej szkole filozoficznej. Antologia, redakcja: S. Ivanyk (redaktor prowadzący), H. Bożek, O. Honcharenko, R. Kur, J. Moroz (opracowanie tekstów pod kątem stylistycznym, leksykalnym, składniowym i logicznym), Wydawnictwo Lwowskiego Towarzystwa Filozoficznego im. K. Twardowskiego, Kamieniec Podolski 2018.
- „Dyskursy władzy”, red. J. Świrko-Pilipczuk, D. Gruntkowska, J. Moroz, O. Szwabowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
- „Subsumcje edukacji”, red. M. Chutorański, J. Moroz, O. Szwabowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
Redakcja czasopism naukowych
- „Filozoficzne problemy edukacji”, nr 2/2019, red. T. Leś, J. Moroz.
- Filozofia edukacji wobec zagadnienia relatywizmu, „Filozoficzne problemy edukacji”, nr 1/2018, red. T. Leś, J. Moroz.
- Filozofia, Dydaktyka, Polityka, „Hybris” nr 1/2017, red. J. Świrko-Pilipczuk, J. Moroz, O. Szwabowski.
Artykuły w czasopismach
- Kilka uwag na temat uteoretyzowania podstawowych kategorii dydaktycznych w konstruktywistycznym modelu kształcenia, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2(14) 2018, Poznań 2018, Adam Mickiewicz University Press.
- Edukacja w perspektywie konstruktywistycznej, „Polski w Niemczech Pismo Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego”, 6/2018, s. 21-26.
- Deliberacja „zamiast” władzy. Kontekst edukacyjny, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 1, 2018, s. 87-104.
- Pojęcie, rodzaje, podstawowe problemy, „Filozoficzne Problemy Edukacji”, vol. 1 (2018), s. 1–14.
- Uniwersytet – między ideą nauki a neoliberalną ideologią, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2/2017.
- Solidarity, the Commons and the University, „Power & Education”, 2017 (współautor: O. Szwabowski).
- Dydaktyka – między filozofią a polityką (współautorzy: J. Świrko-Pilipczuk, O. Szwabowski), „Hybris”, nr 1/2017.
- Konstruktywizm a edukacja/ Constructivism and Education, „Refleksje”, 6/2016.
- Czy dialog sokratejski może być konstruktywistyczny, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 2/2015.
- Knowledge and reality as educational tools of Violence, „Power & Education”, 2015, vol. 7(1).
- Czy prawda powinna stanowić istotną wartość dla naukowców?, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, 1/2015.
- Rzeczywistość – poznanie – edukacja w kontekście radykalnego konstruktywizmu Ernsta von Glasersfelda, „Kultura i Edukacja”, 1/2015.
- Życie z pasją. Kazimierz Twardowski – filozof, nauczyciel, mistrz, „Refleksje”, 1/2015.
- O projekcie “Subsumcje edukacji”, „Parezja”, nr 2, 2014, (współautorzy: M. Chutorański, O. Szwabowski).
- Czy relatywista może być parezjastą?, „Parezja”, nr 1, 2014.
- Jaka koncepcja wiedzy „potrzebna” jest pedagogice?, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2 (228), 2013.
- Czy Alfred Tarski jest relatywistą aletycznym?, „Analiza i Egzystencja”, nr 23 (2013).
- Uniwersytet, “myśl niezależna” i FRONT. Działania Forum Rozmów o Nowych Teoriach, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2, 2013, (współautorzy: M. Chutorański, O. Szwabowski).
- Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1, 2013.
- Whose community? What education?, w: “School in the community. The Community School”, Edited by: Ewa Bochno; seria wydawnicza: International Forum for Education; Wyd. Adam Marszałek, Kraków 2013, (współautor: M. Chutorański).
- FRONT przestrzeń rozważań o edukacji, w: „Przegląd Uniwersytecki”, nr 1-3, 2012, (współautor: M. Chutorański).
- A report on the proceedings of the Forum of Talks on New Theories, w: “Kultura i Historia”, 2010, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/2143, (współautor: M. Chutorański).
- Spór o odwieczność prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, „Rocznik Historii Filozofii Polskiej”, T. 2/3, 2009/2010.
- Czy istnieją sądy względnie prawdziwe? Kazimierza Twardowskiego polemika
z relatywizmem, „Ruch Filozoficzny”, T. LXIV, nr 3 (2007). - Koncepcja znaczenia w filozofii Kazimierza Twardowskiego, „Analiza i Egzystencja”, nr 5 (2007).
- Sprawozdanie z sekcji dydaktyki filozofii, „Analiza i Egzystencja”, nr 1 (2005).
Artykuły w monografiach
- O „czytaniu” konstruktywizmu, w: „Edukacyjne konteksty konstruktywizmu”, red. Moroz, O. Szwabwski, J. Świrko, WN Katedra, Gdańsk 2018.
- Edukacja podporządko(wy)wana. Wprowadzenie (współautorzy: M. Chutorański, O. Szwabowski), w: „Subsumcje edukacji”, red. M. Chutorański, J. Moroz, O. Szwabowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
- Prawda jako narzędzie edukacyjnego podporządkowania, w: „Subsumcje edukacji”, red. M. Chutorański, J. Moroz, O. Szwabowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
- Władza jako problem edukacyjny, w: „Dyskursy władzy”, red. J. Świrko-Pilipczuk, D. Gruntkowska, J. Moroz, O. Szwabowski, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2017.
- O idei Zeszytów Naukowych Letniej Szkoły Młodych Pedagogów (współautorzy: M. Chutorański, O. Szwabowski), w: „Naukowa wspólnota uczących się”, red. E. Bochno, A. Korzeniecka- Bondar, Białystok 2016.
- Problem wartości i uzasadniania w sporach o kształt społeczeństwa, w: „Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji”, red. A. Olczak, P.E. Prüfer, Skrocka, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski 2015.
- Wiedza jako wartość i cel kształcenia, w: „Kultura – Edukacja. Ciągłość i tendencje zmian”, J. Szempruch, M. Wojciechowska, J. Karczewska, Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, Kraków: 2011.
- Wychowanie i nauczanie – integracja czy rozdział? w: „Integracja w nauczaniu
i wychowaniu”, red. F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk, US, Szczecin 2007, ss. - Potrzeba poznawania i formy jej zaspokajania wśród młodzieży licealnej, w: „Procesy uczenia się i ich uwarunkowania”, red. F. Bereźnicki, K. Denek, J. Świrko-Pilipczuk, US, Szczecin 2005.
Zrealizowane projekty badawcze/udział w projektach badawczych
- Subsumcje edukacji, grudzień 2013 – luty 2015, Instytut Pedagogiki US, projekt realizowany wraz z drem M. Chutorańskim i drem O. Szwabowskim (projekt dofinansowany przez Prodziekana ds. Nauki Uniwersytetu Szczecińskiego).
- Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, 2010-03-19 – 2011-09-30, Ministerialny grant promotorski (nr N N101 126438) zrealizowany pod kierownictwem prof. dr hab. Renaty Ziemińskiej, w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego.
Czynne uczestnictwo w konferencjach naukowych
- 4–5 grudnia 2017, Szczecin, Seminarium metodologii badań w obrębie pedagogiki specjalnej, wygłoszony referat: O filozoficznych podstawach badań fenomenograficznych.
- 5-6 grudnia 2017, Szczecin, Konferencja Naukowa: „Doświadczanie studiowania”, wygłoszony referat: Konstruktywizm dydaktyczny w procesie studiowania.
- 16-17 marca 2017, Szczecin, Konferencja Naukowa: „Edukacyjne konteksty konstruktywizmu”, wygłoszony referat: Rola rozumowania abdukcyjnego w konstruktywistycznym modelu kształcenia.
- 3 lutego 2017 roku, Poznań, „Ogólnopolskie Seminarium Naukowe: Stan i kierunki rozwoju dydaktyki ogólnej”, wygłoszony referat: Uczenie się jako problem teoretyczny.
- 7-8 listopada 2016, Lwów, „Sympozjum upamiętniające 150-tą rocznicę narodzin Kazimierza Twardowskiego. Filozofia Kazimierza Twardowskiego: historia i współczesne interpretacje”, wygłoszony referat: Klasyczna koncepcja prawdy a reizm Tadeusza Kotarbińskiego.
- 26 września 2016, Kraków, II Konferencja Ars Docendi – rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich i doktorantów, wygłoszony referat: Konstruktywizm w dydaktyce jako sztuka krytycznego myślenia.
- 8-9 września 2016, Międzyzdroje, „Komu potrzebna jest szkoła wyższa? Indywidualność, lokalność, bolonizacja, europeizacja”, wygłoszony referat: Uniwersytet nie dla każdego…
- 10-13 sierpień 2016, Middlesex University, UK, Londyn, „VI. International Conference on Critical Education (ICCE)”, wygłoszony referat: Solidarity, the Commons and the University (współautor: O. Szwabowski).
- 11-12 lutego 2016, Lwów, Międzynarodowa Konferencja Naukowa: „Людина – соціум – історія. Складності сучасних взаємин”, wygłoszony referat: Wiedza jako problem edukacyjny.
- 22-23.10.2015, Szczecin, “Dyskursy władzy”, wygłoszony referat: Deliberacja zamiast władzy – kontekst edukacyjny.
- 14-16 wrzesień 2015, Augustów, Konferencja Naukowa: „VIII Augustowskie spotkanie naukowe edukacja w dialogu i perspektywie”, wygłoszony referat: Dialog sokratejski w edukacji.
- 15-18 czerwca 2015, Szczecin, Międzynarodowa konferencja Naukowa: „I szczecińskie międzynarodowe spotkania studiów wschodnich”, wygłoszony referat: Czy porozumienie między wschodem a zachodem jest możliwe? Na marginesie uwag o relatywizmie kulturowym.
- 28-29 maja 2015, Bydgoszcz, Międzynarodowa konferencja Naukowa: „Aksjologiczne podstawy edukacji. Między wolnością a odpowiedzialnością za słowo”, wygłoszony referat: Jak nauczać etyki w szkole? O społecznej odpowiedzialności nauczyciela etyki i naukowej rzetelności.
- 28-29 maja 2015, Bydgoszcz, Międzynarodowa konferencja Naukowa: „Aksjologiczne podstawy edukacji. Między wolnością a odpowiedzialnością za słowo”, wygłoszony referat: O ścisłych związkach pedagogiki z etyką (współautor: T. Leś, UJ).
- 13 maja 2015, Chmielnicki, Konferencja Naukowa: „<<ВЧЕНИЙ НА МЕЖІ>>. Творчість степана балея у філософсько-педагогічному вимірі”, wygłoszony referat: Педагогічна думка Степана Балея в контексті вибраних концепцій освіти.
- 27-28 kwietnia 2015, Szczecin, Ogólnopolska konferencja naukowa: „Dziecko i filozofia w kontekście wczesnej edukacji”, wygłoszony referat: Rola paradygmatu dydaktycznego w rozwijaniu myślenia filozoficznego.
- 11-12 lutego 2015, Lwów, Międzynarodowa Konferencja Naukowa: “XXVII Читання, присвячені пам’яті засновника Львівсько-Варшавської філософської школи К. Твардовського” на тему: “Етичне та естетичне в людському світовідношенні”, wygłoszony referat: Radykalny konstruktywizm a twórczość filozofów ze Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (współautor: T. Leś, UJ).
- 11-12 lutego 2015, Lwów, Międzynarodowa Konferencja Naukowa: “XXVII Читання, присвячені пам’яті засновника Львівсько-Варшавської філософської школи К. Твардовського” на тему: “Етичне та естетичне в людському світовідношенні”, wygłoszony referat: Filozoficzna i edukacyjna wartość absolutyzmu prawdy w rozważaniach Kazimierza Twardowskiego.
- 4-5 września 2014 , Międzyzdroje, Ogólnopolska Konferencja Naukowa nt.: „Szkoła wyższa – (r)ewolucje. Kariery akademickie”, wygłoszony referat: Czy prawda powinna być wartością dla młodych naukowców?
- 8-10 kwiecień 2014 University of Greenwich, London, “DPR14: Research and practice: exchange and change”, wygłoszony referat: Knowledge and reality as a tool of oppression in education.
- 8-10 kwiecień 2014 University of Greenwich, London, “DPR14: Research and practice: exchange and change”, zaprezentowany plakat: Didactic machine and nomadic educational machine (współautor: M. Chutorański, O. Szwabowski).
- 12 maja 2014, Gorzów Wlkp., Ogólnopolska Konferencja Naukowa nt.: „Konteksty demokracji – ustrojowy, edukacyjny i rodzinny”, wygłoszony referat: Johna Rawlsa koncepcja uzasadniania w sporach o kształt społeczeństwa i edukacji.
- Wrzesień 2013, Gdańsk, „VIII Zjazd Pedagogiczny”, wygłoszony referat: Koncepcja wiedzy i rzeczywistości w kontekście radykalnego konstruktywizmu Ernsta von Glasertsfelda.
- Wrzesień 2013, Wojanów–Wrocław, „XXVII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów”, wygłoszony referat: Problem wartości i uzasadniania w sporach o kształt społeczeństwa i edukacji.
- 17-22 września 2012, Supraśl – Białystok, „XXVI Letnia Szkoła Młodych Pedagogów. Światy życia codziennego uczestników interakcji wychowawczych. Eksploracje, analizy, interpretacje”, wygłoszony referat: Rzeczywistość i codzienność w kontekście radykalnego konstruktywizmu Ernsta von Glasersfeld.
- 27-30 czerwca 2012, Gdańsk, „Zlot Filozoficzny. Philosopher’s Rally”, wygłoszony referat: Dyskusje z relatywizmem w Szkole Lwowsko-Warszawskiej.
- 13-18 września 2010, Ustroń – Cieszyn, „XXIV Letnia Szkoła Młodych Pedagogów. Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych”, wygłoszony referat: Fenomenografia jako metoda badania treści świadomościowych.
- 14-15 maja 2010, Pobierowo, „Analiza i Egzystencja. Dwa style uprawiania filozofii”, wygłoszony referat: Współczesne odmiany relatywizmu.
- 7-9 maja 2010, Łódź, „Zlot Filozoficzny. Philosopher’s Rally”, wygłoszony referat: Dwa ujęcia relatywizmu prawdy – Putnam i Rorty.
- 19-21 kwietnia 2010, Kielce – Suchedniów, „Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości”, wygłoszony referat: Wiedza jako wartość i cel kształcenia.
- 3-5 kwietnia 2009, Szczecin, „X Dni Filozofa. Problemy filozoficzne a filozofowie polscy”, wygłoszony referat: Czy skrajny konwencjonalizm Ajdukiewicza prowadzi do relatywizacji prawdy.
- 9-11 października 2008, Pobierowo, „VI Warsztaty Filozoficzne. Różne oblicza doświadczenia”, wygłoszony referat: Czy doświadczenie skłania nas do relatywizacji prawdy?
- 17 października 2008, Szczecin, „I Interdyscyplinarna Konferencja Doktorantów Uniwersytetu Szczecińskiego”, wygłoszony referat: Filozoficzne podstawy konstruktywistycznej wizji kształcenia.
- 15-20 września 2008, Warszawa, „VIII Polski Zjazd Filozoficzny”, wygłoszony referat: Spór o odwieczność prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej.
- 14-16 grudnia 2006, Warszawa, „Szkoła Lwowsko-Warszawska. Kazimierz Twardowski i jego uczniowie”, wygłoszony referat: Koncepcja znaczenia w filozofii Kazimierza Twardowskiego.
Inne wystąpienia
- Epistemologiczne podstawy radykalnego konstruktywizmu – wykład gościnny wygłoszony w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków maj 2016.
- Radykalny konstruktywizm w edukacji – referat wygłoszony na posiedzeniu „Zespołu Samokształceniowego Doktorów”; prezentacja książki Dyskusja z relatywizmem prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej, Poznań 11. 2013.
- Współczesne koncepcje prawdy – referat wygłoszony na spotkaniu naukowym FRONT zorganizowanym przy współpracy ze Szczecińskim oddziałem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Szczecin 25. 10. 2011.
- Jak pojmować podstawowe wartości poznawcze? – referat wygłoszony na spotkaniu naukowym FRONT zorganizowanym przy współpracy ze Szczecińskim oddziałem Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, Szczecin 11.05.2010.
- Spór o odwieczność prawdy w Szkole Lwowsko-Warszawskiej – referat wygłoszony na posiedzeniu Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Szczecin 11.2008.
- Czy istnieją sądy względnie prawdziwe? Kazimierza Twardowskiego polemika z relatywizmem – referat wygłoszony na posiedzeniu Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Szczecin 01.02.2007.
Działalność organizacyjno-naukowa
Komitety redakcyjne i rady naukowe czasopism
- Współzałożyciel i Zastępca Redaktora Naczelnego czasopisma Filozoficzne problemy edukacji, UJ, Kraków, rok założenia 2017.
- Członek Komitetu Redakcyjnego (redaktor tematyczny) czasopisma Jakościowe badania pedagogiczne, US, Szczecin.
- Członek Rady Naukowej czasopisma Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN.
Towarzystwa naukowe
- Współzałożyciel i członek zarządu «Львівське філософське товариство ім. Казимежа Твардовського» (Kazimierz Twardowski Philosophical Society of Lviv), rok powstania 2016, Lwów.
- Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
- Członek Polskiego Towarzystwa Filozoficznego.
Komitety organizacyjne
- Członkostwo w komitecie organizacyjnym Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: „Edukacyjne konteksty konstruktywizmu”, 16-17 marca 2017, Szczecin.
- Członkostwo w komitecie organizacyjnym Polsko-Ukraińskiego „Sympozjum upamiętniającego 150-tą rocznicę narodzin Kazimierza Twardowskiego. Filozofia Kazimierza Twardowskiego: historia i współczesne interpretacje”, 7 listopada 2016, Lwów.
- Członkostwo w komitecie organizacyjnym Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: „Dyskursy władzy”, 22-23 października 2015, Szczecin.
- Członkostwo w komitecie organizacyjnym Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: „Dziecko i filozofia w kontekście wczesnej edukacji”. 27-28 kwietnia 2015, Szczecin.
- Sekretarz Międzynarodowej Konferencji Naukowej: „Analiza i egzystencja. Dwa style uprawiania filozofii”, 14-15 maja 2010, Pobierowo.
Komitety naukowe:
- Członkostwo w komitecie naukowym konferencji: „Doświadczanie studiowania”, 5-6 grudnia 2017,
Cykliczne seminaria naukowe
- Współzałożyciel i koordynator (wraz z drem hab. Adamem Skibińskim, prof. US, Instytut Psychologii US) seminarium badawczego: Teoria i praktyka konstruktywizmu. Organizatorzy: Katedra Psychologii Społecznej i Rozwojowej, Instytut Psychologii US; Katedra Pedagogiki Ogólnej, Dydaktyki i Studiów Kulturowych, Instytut Pedagogiki US. Kontakt: jacek.moroz@usz.edu.pl
- Członek Zespołu Samokształceniowego Doktorów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN (Uniwersytet Adama Mickiewicz w Poznaniu).
- Organizacja cyklu otwartych wykładów naukowych (z drem M. Chutorańskim) – przy współpracy ze Szczecińskim Oddziałem Polskiego Towarzystwa Naukowego – Forum Rozmów O Nowych Teoriach (FRONT), 01.2013 – 11.2013, Szczecin.