Projekt II. Salsa.  

W drugiej odsłonie prezentacji szerszej publiczności kolejnych wyników drugiego z trzech   projektów animacyjnych, zrealizowanych w ramach przedmiotu Metodyka animacji kultury pod kierunkiem dra Jerzego N. Grzegorka pragniemy przedstawić film „Salsa akademicka”. Został on nakręcony w Kampusie przy ul. Krakowskiej na Wydziale Nauk Społecznych podczas finału projektu, który przyjął postać happeningową. Projekt „Salsa akademicka” powstał z myślą przygotowania  „akcji”, której ideą było pozytywne i inspirujące zaskoczenie tańcem.

Profil paradygmatyczny dookreślała idea animacji zabawy w niczym nieskrępowanym włączeniu się do wspólnej zabawy i animacji prohumanistycznej z założeniem zainicjowania poczucia bycia we wspólnocie akademickiej. Wstępne założenia animacyjne przyjęliśmy w oparciu o jego poszczególne wymiary. Wymiar teleologiczny opierał się na zainicjowaniu spontanicznego włączania się przechodzących, siedzących na ławkach, rozmawiających  – zaskoczonych sytuacją osób do wspólnego tańca.

Celem było również sprawdzenie jak bardzo członkowie społeczności akademickiej są spontaniczni i ulegają zaimprowizowanym impulsom oraz czy utożsamiają się ze środowiskiem akademickim na tyle, by nie mieć oporów  (wyrażanych zawstydzeniem, niechęcią, dystansowaniem się) wobec prezentacji umiejętności i/lub wyrażaniu chęci podjęcia wyzwania – nauczenia się kroków. Wymiar metodyczny zakładał nadbudowę akcji w oparciu o wykorzystanie powtarzalności prostszych kroków tanecznych Salsy i adekwatnej muzyki. Pozwoliło to uczestnikom na szybkie zapoznanie się z nimi  i dołączenie do tancerzy. Wymiar aksjologiczny zakładał pojawienie się określonych grup wartości o charakterze socjocentrycznym, allocentrycznym i przyjemnościowym. Wymiar ewaluacyjny wyłonił pozytywny odzew ze strony większości osób, które spontanicznie dołączyły do zabawy. Były jednak osoby, które nie skorzystały z propozycji aktywnego uczestniczenia i pozostały w roli obserwatorów.

Wyzwolona energia (częściowo tylko zaplanowanego działania) spowodowała natomiast pojawienie się kreatywnego impulsu u naszej koleżanki (co odzwierciedla nagranie), która pod wpływem emocji podjęła się poprowadzenia dalszej akcji w roli instruktora – animatora. Happening przekształcił się tym samym w formę mini warsztatową. Jednocześnie każda następująca po sobie chwila zmieniała u kolejnych dochodzących obserwatorów i uczestników punkt odniesienia wobec tego, czego stawali się świadkami. Projekt stał się dla nas dużą inspiracją budowania nowych wyzwań – nie tylko dla nas samych. Dziękujemy wszystkim za udział.
Studenci II roku Animacji Kultury US.

LINK PROJEKT SALSA
https://vimeo.com/387942415