Zapraszamy do lektury czasopisma “Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, numer 4/2022. Jest on efektem współpracy pracowników naukowych Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego z pracownikami Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Badacze podejmują tematy relacji przedmiotu badań pedagogiki specjalnej i studiów o/nad niepełnosprawności/-ą ze współczesnymi przemianami myśli humanistycznej i posthumanistyczej. Autorzy stawiają odważne pytania, między innymi o semiotyczno-materialne i technologiczne ulokowanie niepełnej sprawności; rolę nie-tylko-ludzi w procesach rehabilitacji, rewalidacji i inkluzji; terapeutyczne znaczenia opowieści oraz o Internet jako przestrzeń funkcjonowania i rozwoju osób z niepełną sprawnością. 

W czasopiśmie znajdują się między innymi teksty:

 

  • dr hab. Marcin Wlazło, prof. US – “Inkluzjonizm, ablenacjonalizm, eco-ableism – posthumanistyczne przeszukiwanie współczesnych „dys-lokacji niepełnosprawności”
  • dr hab. Maksymilian Chutorański – “Niepełnosprawność jako czasownik. O wychodzeniu poza naturę uszkodzenia i kulturę niepełnosprawności”
  • dr Aneta Makowska – “Lekcja z posthumanistyki: rzeczy i niepełnosprawność”
  • dr hab. Elżbieta Perzycka-Borowska – “Technologizacja dobrostanu. W stronę uczestnictwa ludzkich i pozaludzkich aktorów w przeciwdziałaniu zaburzeniom snu”
  • dr Małgorzata Mikut “„Autyzm? Od tego mam zalety”. Wyjątkowość neuroróżnorodności”
  • dr Lidia Marek – “Posthumanistyczna wizja świata w tekstach Olgi Tokarczuk. Opowieść jako forma terapii i zmiany społecznej”
 

 Cała publikacja:  https://niepelnosprawnoscirehabilitacja.publisherspanel.com/resources/html/articlesList?issueId=14934 

Wszystkim Autorkom oraz Autorom serdecznie gratulujemy!