Gratulujemy dr Monice Zięciak publikacji książki i zapraszamy do jej lektury. Ze wstępu dowiadujemy się, że Autorka poszukuje odpowiedzi na pytanie, jakie oddziaływania wychowawcze należy podejmować, aby przygotowywać młodzież niedostosowaną społecznie do samodzielnego radzenia sobie po opuszczeniu placówki resocjalizacyjnej? Książka składa się z dwóch części, teoretycznej i empirycznej. W rozdziale pierwszym, na podstawie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej, przeprowadzono analizę cech strukturalnych pojęć samodzielność i usamodzielnianie, co stanowiło podstawę do sformułowania autorskich definicji obu pojęć.

Celem dalszej części rozdziału było ukazanie znaczenia pedagogiczno-psychologicznych aspektów rozwoju samodzielności i podejmowanych przez wychowawców w procesie wychowania czynności usamodzielniających. W rozdziale drugim, dokonano analizy osobowych i instytucjonalnych uwarunkowań efektywności czynności usamodzielniających, które podejmowane są przez kadrę pedagogiczną pracującą w tego typu placówkach. Dużą rolę w tym względzie odgrywają kompetencje zawodowe oraz postawy wychowawcze wobec samodzielności przejawianej przez wychowanków. Rozdział trzeci zawiera założenia metodologiczne.

Ze względu na przyjęte cele, w badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety audytoryjnej. Skonstruowano również trzy autorskie kwestionariusze w postaci narzędzi SAM NLT, USAM NLT oraz USAM WYCH. Badania zostały przeprowadzone w 12 losowo wybranych placówkach typu MOW. Ogółem przebadanych zostało 530 wychowanków i 150 wychowawców, natomiast do analizy statystycznej ostatecznie zakwalifikowano 491 ankiet od wychowanków i 120 od wychowawców. W oparciu o wyniki przeprowadzonych badań w rozdziale czwartym dokonano opisu parametrów samodzielności wychowanków MOW. W następnym rozdziale, omówiono atrybuty czynności usamodzielniających podejmowanych przez wychowawców, z kolei w rozdziale szóstym przeanalizowano związki pomiędzy wykazywaną samodzielnością młodzieży niedostosowanej społecznie a czynnościami usamodzielniającymi. Całość pracy wieńczy podsumowanie najważniejszych wniosków z przeprowadzonych badań.

Lekturę książki polecamy zarówno studentom pedagogiki, jak i pracy socjalnej. Jej zawartość z pewnością zainteresuje również pracowników placówek opiekuńczych i resocjalizacyjnych, zwłaszcza pedagogów, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych oraz osoby zatrudnione w różnych organizacjach społecznych, urzędników samorządowych.

Link do strony Oficyny Wydawniczej IMPULS

 

Monika Zięciak – doktor nauk społecznych, pedagog, adiunkt na Wydziale Nauk Społecznych w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Szczecińskiego, koordynatorka grupy usamodzielniania w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Trzebieży, stypendystka Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności (2019), najlepszy młody naukowiec US (2019). Liderka międzynarodowych projektów młodzieżowych. Autorka publikacji dotyczących różnych aspektów resocjalizacji nieletnich niedostosowanych społecznie.