Serdecznie zapraszamy do udziału w międzynarodowej konferencji naukowej na temat:
Uniwersytet na rubieżach. Nauka. Człowiek. Środowisko
Dynamiczne przemiany ekonomiczne, społeczne i kulturowe wymagają systematycznego podejmowania naukowej refleksji nad funkcją i znaczeniem uniwersytetów. Dla organizatorów konferencji kluczowe jest pytanie o rolę uniwersytetów na rubieżach, związaną z oddaleniem od centrum, a jednocześnie z bliskością do innych, mniejszych uczelni i instytucji ważnych dla rozwoju regionów, zgodnie z trzecią misją uniwersytetów – zaangażowaniem w procesy rozwoju regionalnego w różnych wymiarach. Pojęcie rubieże rozumiemy bardzo szeroko, w znaczeniu rubieży edukacyjnych, społecznych, kulturowych, ekonomicznych i przestrzennych. Przyjmujemy, że rubież – w sensie semantycznym – to pogranicze i skraj, ale też teren mający znaczenie taktyczne i strategiczne. Uniwersytety ulokowane na rubieżach stoją wobec konieczności przemyślenia i zredefiniowania swojej misji, funkcji, pozycji w środowisku i w stosunku do centrum, a także określenia kierunków przeobrażeń, aby być aktywnymi twórcami zmian na poziomie regionalnym i ponadregionalnym.
W dyskursie dotyczącym uniwersytetów dominującym wydaje się być nurt krytyczny, w którym sytuacja uniwersytetów i w uniwersytetach określana bywa nawet jako „nowy barbaryzm”. Nie zamykając się na ten nurt, interesuje nas uniwersytet na rubieżach jako unikalny podmiot, istotny aktor i „change maker” na poziomie regionalnym, krajowym czy międzynarodowym. W debacie konferencyjnej proponujemy uwzględnić trzy wymiary związane z funkcjonowaniem uniwersytetu. Pierwszy dotyczy wytwarzania i upowszechnienia multidyscyplinarnej wiedzy, możliwych jej aplikacji, szczególnie w edukacji, z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności nauki. Drugi wymiar dotyczy człowieka i jego potrzeb edukacyjnych, intelektualnych, egzystencjalnych, społecznych, realizowanych we współdziałaniu opartym na zaufaniu, w kierunku budowania wspólnoty. Trzeci wymiar wiąże się z oddziaływaniem na środowisko na zasadach zrównoważonego rozwoju.
Novum w formule konferencji stanowi organizacja pracy w roboczych zespołach problemowych, kierowanych przez liderów, w których uczestnicy dzielić się będą wynikami badań i wymieniać doświadczenia, tak, aby przygotować raporty cząstkowe (w języku polskim i angielskim) składające się na diagnozę sytuacji uniwersytetów na rubieżach.
Proponowana tematyka zespołów problemowych:
University in the frontier. Knowledge. Human being. Environment
Rapid transformations that are taking place in terms of economics, society, traditions and customs often require a methodical reflection on both the purpose and the significance of universities as academic institutions. The most important question that the conference organisers would like to raise is about the role of universities in the frontier in contrast with universities located closer to the centre (both locally and politically). Despite being remote, these frontier universities usually display more connections with other, smaller institutions like universities and colleges that are – in many aspects – significant for the development of a specific geographical region. The term ‘frontier’ could be widely defined and understood – as the frontier of education, society, culture, economics and geographical dimensions. That is why the role of frontier universities is crucial – they need to define their goals, their main purpose, the character of academic community and their course of transformation so that they could be active constructors of change that takes place both regionally and cross-regionally.
Currently, one of the most important issues that is being discussed when it comes to universities as academic institutions, concentrates on the position of and in universities, and it is often defined as ‘new barbarism’. While remaining open to this point of view, we would like to emphasize that a frontier university could be also perceived as an unique entity, an important change-maker when it comes to the region, the country and/or the international scene. That is why we would like to consider the three main dimensions of a university. The first aspect is based on generating and promoting multidisciplinary knowledge and its functions, especially when it comes to education and its social responsibility. The second aspect concentrates on a human being and his or her educational, intellectual, existential and social needs that are based on trust to create widely understood cooperation. The third aspect is connected with the environmental impact based on sustainable development principles.
The various subject matters mentioned above will be divided into several working teams that will be managed by educational leaders, and the results of their exploration will be shared and exchanged in order to prepare interim reports in both Polish and English.
Suggestions for the topics to be researched and discussed are listed below: