1.Tytuł projektu: Międzynarodowa Konferencja Naukowa nt. Uniwersytet na rubieżach. Nauka. Człowiek. Środowisko
2. Projekt dofinasowany z programu Doskonała Nauka, Ministerstwa Edukacji i Nauki
3. Jednostka organizacyjna wnioskodawcy realizująca projekt: Instytut Pedagogiki
4. Redaktor wniosku – dr hab. Anna Murawska, prof.US
5. Czas realizacji projektu: 2020-2022
5. Ogólnym celem konferencji było przemyślenie i zredefiniowanie misji, funkcji, pozycji w środowisku i w stosunku do centrum uniwersytetów na rubieżach, szczególnie w sytuacji wprowadzenia nowych zasad ewaluacji działalności naukowej.
Efekty podjętych działań to:
Stworzono międzynarodowe środowisko naukowców zainteresowanych problematyką uniwersytetów oddalonych od centrum, sprzyjającego rozwojowi naukowych kontaktów międzynarodowych (Uniwersytet w Maceracie, Włochy, Uniwersytet Biskupa Grosseteste, Lincoln, Wielka Brytania, Uniwersytet Michała Römera, Litwa, Narodowа Akademiа Państwowej Służby Granicznej Ukrainy im. Bogdana Chmielnickiego, Ukraina, Narodowy Uniwersytet Techniczny w Charkowie, Ukraina, Uniwersytet Szczeciński, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Zielonogórski).
Zbudowano stronę internetową: Uniwersytet na rubieżach.University in the frontier, która stanowi platformę do kontaktu dla badaczy, do udostępniania i wymiany informacji oraz materiałów naukowych związanych z problematyką funkcjonowania uniwersytetów na rubieżach. Zrealizowano badania dotyczące funkcjonowania uniwersytetów na rubieżach w aspekcie naukowym, edukacyjnym, społecznym i historycznym, które zaprezentowane i poddano dyskusji podczas konferencji naukowej: Uniwersytet na rubieżach. Nauka. Człowiek. Środowisko/University in the frontier. Knowledge. Human being. Environment, 19-22.05.2022, Międzyzdroje.
Zorganizowano międzynarodową konferencję naukową: Uniwersytet na rubieżach. Nauka. Człowiek. Środowisko/University in the frontier. Knowledge. Human being. Environment, 19-22.05.2022, Międzyzdroje. Konferencja miała tryb hybrydowy. Podczas konferencji podjęto naukową dyskusję nad problematyką uniwersytetów na rubieżach i ich znaczeniem dla rozwoju nauki, człowieka i środowiska. Sformułowano wnioski co do koniecznych/możliwych zmian i przeobrażeń w uniwersytetach na rubieżach.
Opublikowano raport w dwu językach: polskim i angielskim: UNIWERSYTET– raport z rubieży/A UNIVERSITY – a report from the frontier, Szczecin 2022, Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Szczecińskiego. Raport ma formę drukowaną (ISBN (print) 978-83-7972-557-1) i on-line (ISBN (online) 978-83-7972-558-8). Raport udostępniony jest na zasadzie open access na stronach konferencji oraz w bazie Polona. Zostanie zgłoszony do repozytorium Uniwersytetu Szczecińskiego. W nawiązaniu do wydawanego w Instytucie Pedagogiki US półrocznika “Pedagogika Szkoły Wyższej”, będącego konsekwencją tradycji badań nad szkolnictwem wyższym i edukacją akademicką, raport wydano w serii: Pedagogika Szkoły Wyższej. Raport zawiera diagnozę sytuacji uniwersytetów na rubieżach oraz propozycję kierunków zmian w następujących zakresach:
– nauka w uniwersytetach na rubieżach III Rzeczypospolitej i mechanizmy kontrhegemoniczności w nauce; – historyczne uwarunkowania tworzenia uniwersytetów na rubieżach; – oddziaływanie uniwersytetu na środowisko; – kształcenie uniwersyteckie na rubieżach; – uniwersytet jako źródło zmiany jakości życia człowieka – perspektywa wewnętrzna i zewnętrzna. Opublikowano księgę abstraktów (w formie drukowanej i on-line w języku polskim i angielskim). Księgę abstraktów udostępniono na zasadzie open access na stronie internetowej konferencji.
Opublikowano monografię wieloautorską w dwu językach: polskim i angielskim: UNIWERSYTETY NA RUBIEŻACH. Konteksty semantyczne, historyczne, naukowe i edukacyjne/UNIVERSITY IN THE FRONTIER. Semantic, historical, scientific and educational contexts, Szczecin 2022, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Monografia ma formę drukowaną (ISBN (print) 978-83-7972-559-5) i on-line (ISBN (online) 978-83-7972-560-1 ISSN 2083-4381). Monografia udostępniona jest na zasadzie open access na stronach konferencji oraz w bazie Polona. Zostanie zgłoszona do repozytorium Uniwersytetu Szczecińskiego. W nawiązaniu do wydawanego w Instytucie Pedagogiki US półrocznika “Pedagogika Szkoła Wyższej”, będącego konsekwencją tradycji badań nad szkolnictwem wyższym i edukacją akademicką, monografię wydano w serii: Pedagogika Szkoły Wyższej. W monografii w sposób pogłębiony opracowano zagadnienia podjęte w raporcie.