20 stycznia w Instytucie Pedagogiki odbyło się spotkanie z Iwoną Charewicz, kierującą „Family and Community Center” Wielonarodowego Korpusu NATO Północny Wschód w Szczecinie, które zajmuje się rodzinami żołnierzy pochodzącymi z 25 krajów. Jego funkcjonowanie stanowi przykład działań pedagogicznych w środowisku wielokulturowym. Centrum udziela rodzinom wsparcia w szerokim zakresie – od pomocy w radzeniu sobie w sprawach codziennych ( np. robieniu zakupów czy pomocy w opiece nad małymi dziećmi i w pracach domowych) po animację czasu wolnego. Prowadzi również działania mające na celu integrację rodzin tak w ramach korpusu, jak i ze społecznością Szczecina.

Wsparcie szczególnie potrzebne jest żonom i dzieciom żołnierzy podczas odbywania przez nich misji zagranicznych, kiedy to udziela się rodzinom  pomocy, m.in. psychologicznej w radzeniu sobie z sytuacjami kryzysowymi.
            W spotkaniu wzięli udział studenci Instytutu Pedagogiki mediacji międzykulturowej z Instytutu Socjologii oraz studenci z Włoch, Słowacji, Czech i Turcji. przebywający na naszej uczelni w ramach programu ERASMUS, którzy zapoznali się  z metodami pracy stosowanymi przez Iwonę Charewicz, takimi jak pedagogika przygody czy metodą projektów. Pierwsza z metod polega na pracy z grupą poza salą szkolną i wykładową – w plenerze (np. wspólne zadanie realizowane w lesie) czy w centrach nauki, kiedy to członkowie społeczności podejmują wspólne wyzwanie, która ma cel edukacyjny. Dzięki takim działaniom uczestnicy poznają swoje ograniczenia i mocne strony, sposób reagowania w sytuacjach nowych, uczą się współpracy w grupie i wspólnego rozwiązywania problemów, co wydatnie wpływa na integrację społeczności.

Natomiast w pracy metodą projektów członkowie społeczności wraz z pedagogiem proponują cele i formy działań, jakie chcą podejmować a następnie, przy pomocy prowadzącego zajęcia samodzielnie je realizują. Taka forma pracy okazuje się szczególnie przydatna w środowisku wielokulturowym, którego członkowie wnoszą do grupy różne wizje  propozycje rozwiązywania problemów i podejmowania działań. Dzięki temu, że cele i formy pracy nie są tutaj narzucane z góry istnieje możliwość ich przedyskutowania, zrozumienia różnic kulturowych  i wypracowania sposobu postępowania, który będzie najodpowiedniejszy dla wszystkich.

Iwona Charewicz dodała, że dzięki naszej współpracy studenci Instytutu Pedagogiki US mieli okazję poznać opisywane metody pracy uczestnicząc w 2016 r. w obozie letnim dla dzieci żołnierzy, tzw. „Summer Camp”.

Dr Anna Linka