Instytut Pedagogiki w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci oraz Komendą Miejską Policji, byli organizatorami seminarium dla pedagogów oraz warsztatów dla młodzieży i rodziców pod hasłem: Razem przeciwko przemocy. Cyberprzemoc – ograniczanie i przeciwdziałanie. Tematem przewodnim spotkań było poszukiwanie skutecznych i sprawdzonych sposobów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej oraz cyberprzemocy. W seminarium udział wzięło ponad 120 uczestników – pedagogów i nauczycieli ze szczecińskich szkół oraz specjalistów pracujących na co dzień z młodzieżą oraz rodzinami w kryzysie. Prelegentami seminarium byli:
1. Sylwia Kowalczyk, Roksana Paliwoda, MOPR Szczecin Gdy rodzina to za mało – sieć wsparcia dziecka uwikłanego w przemoc
2. asp. szt. Paweł Krachel, Komenda Miejska Policji w Szczecinie, Cyberprzemoc i cyberzagrożenia wobec osób małoletnich
3. Angelika Muchowska, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Dziecko świadome to dziecko bezpieczne w Internecie. Wnioski z programu TPD “Cyfrolatki“
4. dr Anita Karyń- Instytut Pedagogiki US, Zagrożenia w cyberprzestrzeni. Edukacja do bezpiecznego korzystania z Internetu.
Równolegle do seminarium, toczyły się warsztaty dla młodzieży przygotowane przez studentów Koła Naukowego Pedagogów Młodzieży “Young Power” pod opieką naukową dr Małgorzaty Mikut. Uczniowie zostali podzieleni na cztery warsztaty:
1.”Buntujesz się – to bardzo dobrze” – warsztaty wyrażania siebie bez przemocy oraz praktyk rozwijających osobistą autonomię. Prowadziła Magdalena Ciupa.
2. “Mówię NIE” – warsztaty asertywności. Prowadziły Agnieszka Szczepkowska i Hanna Ostręga.
3.”Nie daj się złapać w sieć” – warsztaty dotyczące taktyk rozpoznawania i reagowania na cyberprzemoc. Prowadziły: Wiktoria Kosmala z Klaudią Drożdzińską.
4.”Porozumienie bez przemocy” – warsztaty komunikowania się, praktyki tworzenia porozumień i niwelowania konfliktów. Prowadził Piotr Walkowiak.
Zwieńczeniem seminarium były popołudniowe warsztaty dla rodziców. Podczas spotkania z rodzicami, dr Anita Karyń z Instytutu Pedagogiki, starała się pokazać jak wspólnie z dziećmi nawigować w cyfrowym świecie. W opinii uczestników, wyzwaniem naszych czasów jest zapewnienie odpowiedzialnego wsparcia i poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, dla której Internet jest naturalnym środowiskiem bytowania, co cechuje cyfrowych tubylców, o których pisał Marc Prensky ( Digital Natives – Digital Immigrants, „On the Horizon” 9/2001, nr 5.)
Niezwykle interesującym uzupełnieniem toczących się w tym dniu dyskusji wśród pedagogów i uczniów, była sesja posterowa przygotowana przez studentów Koła Naukowego Resocjalizacji i III roku pedagogiki opiekuńczo-resocjalizacyjnej, pod opieką naukową dr Moniki Zięciak. Wyeksponowane postery a przy nich ich twórcy, w czasie spotkań z uczestnikami seminarium mieli okazję wymienić się doświadczeniami i przemyśleniami. Załączamy kod QR i zapraszamy do obejrzenia 10 interesujących posterów a Studentom gratulujemy kreatywności.