Instytut Pedagogiki w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie,  Towarzystwem Przyjaciół Dzieci oraz Komendą Miejską Policji,  byli organizatorami seminarium dla pedagogów oraz warsztatów dla młodzieży i rodziców pod hasłem: Razem przeciwko przemocy. Cyberprzemoc –  ograniczanie i przeciwdziałanie.  Tematem przewodnim spotkań było poszukiwanie skutecznych i sprawdzonych sposobów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej oraz cyberprzemocy. W seminarium udział wzięło ponad 120 uczestników – pedagogów i nauczycieli ze szczecińskich szkół oraz specjalistów pracujących na co dzień z młodzieżą oraz rodzinami w kryzysie. Prelegentami seminarium byli:


1. Sylwia Kowalczyk, Roksana Paliwoda, MOPR Szczecin Gdy rodzina to za mało – sieć wsparcia dziecka uwikłanego w przemoc

2. asp. szt. Paweł Krachel, Komenda Miejska Policji w SzczecinieCyberprzemoc i cyberzagrożenia wobec osób małoletnich

3. Angelika Muchowska, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Dziecko świadome to dziecko bezpieczne w Internecie. Wnioski z programu TPD “Cyfrolatki

4. dr Anita Karyń- Instytut Pedagogiki US, Zagrożenia w cyberprzestrzeni. Edukacja do bezpiecznego korzystania z Internetu.

 Równolegle do seminariumtoczyły się warsztaty dla młodzieży przygotowane przez studentów Koła Naukowego Pedagogów Młodzieży “Young Power” pod opieką naukową dr Małgorzaty Mikut. Uczniowie zostali podzieleni na cztery warsztaty:

1.”Buntujesz się – to bardzo dobrze” – warsztaty wyrażania siebie bez przemocy oraz praktyk rozwijających osobistą autonomię. Prowadziła Magdalena Ciupa.

2. “Mówię NIE” – warsztaty asertywności.  Prowadziły Agnieszka Szczepkowska i Hanna Ostręga.

 3.”Nie daj się złapać w sieć” – warsztaty dotyczące taktyk rozpoznawania  i reagowania na cyberprzemoc. Prowadziły: Wiktoria Kosmala z Klaudią Drożdzińską.

 4.”Porozumienie bez przemocy” – warsztaty komunikowania się, praktyki tworzenia porozumień i niwelowania konfliktów. Prowadził Piotr Walkowiak.

 Zwieńczeniem seminarium były popołudniowe warsztaty dla rodziców. Podczas spotkania z rodzicami, dr Anita Karyń z  Instytutu Pedagogiki, starała się pokazać jak wspólnie z dziećmi nawigować w cyfrowym świecie. W opinii  uczestników, wyzwaniem naszych czasów jest zapewnienie odpowiedzialnego wsparcia i poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, dla której Internet jest naturalnym środowiskiem bytowania, co cechuje cyfrowych tubylców, o których pisał  Marc Prensky ( Digital Natives – Digital Immigrants, „On the Horizon” 9/2001, nr 5.)

Niezwykle interesującym uzupełnieniem toczących się w tym dniu  dyskusji wśród pedagogów i uczniów, była sesja posterowa przygotowana przez studentów Koła Naukowego Resocjalizacji i III roku pedagogiki  opiekuńczo-resocjalizacyjnej,  pod opieką naukową dr Moniki Zięciak. Wyeksponowane postery a przy nich ich twórcy, w czasie spotkań z uczestnikami seminarium mieli okazję wymienić się doświadczeniami i przemyśleniami.  Załączamy  kod QR i zapraszamy do obejrzenia 10 interesujących posterów a Studentom gratulujemy kreatywności.