“Biografistyka Pedagogiczna” jest periodykiem naukowym, forum wymiany myśli dla badaczy reprezentujących różne dziedziny wiedzy (nauki społeczne, nauki humanistyczne, nauki teologiczne), a zajmujących się badaniem biografii i ukazywaniem ich w aspektach pedagogicznych, edukacyjnych i wychowawczych. Czasopismo wpisuje się w nurt badań biograficznych na gruncie pedagogiki a na łamach rocznika publikowane są szkice biograficzne, badania wykorzystujące metody biograficzne i autobiograficzne, materiały ukazujące dokumenty osobiste i źródła do badania biografii oraz sposoby ich zaprezentowania i edycji. Często też publikowane są artykuły przedstawiające i recenzujące interesującą literaturę biograficzną oraz ukazujące badania biograficzne. Zapraszamy do lektury między innymi tekstów:
Urszula Chęcińska „Żywe wiązanie” Janusza Korczaka i „pastewny świat” Joanny Kulmowej
Lucyna Dziaczkowska Rozwój mowy i wychowanie językowe dziecka w wieku przedszkolnym w perspektywie biografii Stefana Szumana (1889-1972)
Paula Wiażewicz-Wójtowicz Wybrane zagadnienia teorii dzieła literackiego Romana Ingardena – refleksja pedagogiczna
Julita Orzelska (Od)czytanie Thomasa Mertona dla pedagogiki
Agnieszka Materne Corrado Ricci – u źródeł badań nad twórczością plastyczną dziecka
Joanna Król Myśleć teorią o praktyce a praktyką o teorii Maria Węglińska (1936-2022) i jej udział w przygotowaniu metodycznym nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Lidia Pawlusińska Aktywność matematyczna dziecka w ujęciu profesor Anny Zofii Krygowskiej
Elżbieta Magiera Doktor Elżbieta Jaroni (1954–2014) i jej dorobek naukowy w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej
Joanna Buława-Halasz Pionierski wkład profesora Tadeusza Gałkowskiego w rozwój szkolnictwa osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu w Polsce
Justyna Nowotniak Wizualne (auto)narracje pokolenia Alpha wyzwaniem dla badań biograficznych
Kinga Flaga-Gieruszyńska, Małgorzata Nermend Wzorzec roli społecznej świadka w postępowaniu cywilnym jako element socjalizacji dzieci i młodzieży z perspektywy prawnika procesualisty
Anna Linka Rola wsparcia społecznego w integracji międzykulturowej Historie migrantów z czasu pandemii COVID-19 jako świadectwa biografii transgresyjnych
Mikołaj Materne Karolina Sołtys, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa Od Korczaka do Kulmowej. Dziecko i „język wczesnej edukacji” na Uniwersytecie Szczecińskim i warsztaty plastyczne dla dzieci w Niepublicznej Szkole Plastycznej „Ars Atelier”
Dyrekcja Instytut Pedagogiki