Właśnie ukazał się kolejny numer czasopisma Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4/2023. Kwartalnik wydawany jest od ponad dwudziestu lat i cieszy się dużym zainteresowaniem wśród badaczy i badaczek z takich dyscyplin jak: nauki o zdrowiu, ekonomia i finanse, nauki socjologiczne i pedagogika. Rekomendowany numer czasopisma zatytułowany Wymiary inkluzji. O przekraczaniu (na)znaczeń w pedagogice, poświęcony został refleksji nad ideami, przestrzeniami oraz instytucjonalnymi uwikłaniami procesów inkluzji. We wprowadzeniu do numeru czytamy: “(…) tym tomie przyjrzeliśmy się teoriom, badaniom, praktykom włączającym oraz podmiotom i przedmiotom do tej pory pozostającym na marginesie refleksji o inkluzji. Procesy włączania zawsze się wiążą z pozostawaniem „kogoś” lub „czegoś” poza nimi. Tworzą się centra i peryferia, hierarchie i opozycje, porządki wiedzy i władzy, które wpływają zarówno na znaczenia, jak też na praktyki włączania i wyłączania. Wyszliśmy z założenia, że pytania o wymiary inkluzji pozwolą nam przybliżyć sensy i szanse oraz możliwości i zagrożenia związane z obowiązującymi wykładniami i praktykami inkluzywności”.
Teksty zamieszczone w tym numerze czasopisma Niepełnosprawność i Rehabilitacja, to jeden z efektów współpracy badaczy z czterech ośrodków akademickich, którzy zbudowali zespół redakcyjny: Macieja Jabłońskiego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Magdaleny Cuprjak i Izabeli Symonowicz-Jabłońskiej z Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Renaty Góralskiej z Uniwersytetu Łódzkiego oraz Maksymiliana Chutorańskiego i Anety Makowskiej z Uniwersytetu Szczecińskiego.
Zapraszamy do lektury tekstów zamieszczonych w tym numerze (między innymi):
Jacek Moroz, CZY EDUKACJA UNIWERSYTECKA POWINNA BYĆ INKLUZYWNA? O
KONSEKWENCJACH „NEGATYWNEJ INKLUZJI”
Aneta Makowska, NATURA JEST TERAPEUTĄ. PRZESZUKIWANIE NARRACJI
UCZESTNICZEK I UCZESTNIKÓW PROJEKTU „BAZA – CENTRUM
AKTYWNOŚCI OUTDOOROWYCH I ADVENTURE THERAPY”
Aleksander Cywiński, SPRAWIEDLIWOŚĆ PRZESTRZENNA JAKO WARUNEK
INKLUZJI
PERSPEKTYWA DZIAŁALNOŚCI IRISH WHEELCHAIR ASSOCIATION
Agata Chilman, PODSTAWA PROGRAMOWA WSPÓLNA DLA WSZYSTKICH
MÓWIĄCYCH I NIEMÓWIĄCYCH UŻYTKOWNIKÓW JĘZYKA JAKO
PRZESŁANKA EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ. WSPOMAGAJĄCE I
ALTERNATYWNE METODY KOMUNIKACJI (AAC) JAKO ELEMENT
PROGRAMU DLA WSZYSTKICH
Wszystkim Autorom gratulujemy
i jak zawsze zapraszamy do lektury, nie tylko czytelników gotowych do przekraczania (na)znaczeń w pedagogice i analizowania wymiarów inkluzji.
https://niepelnosprawnoscirehabilitacja.publisherspanel.com/resources/html/article/details?id=620052